Kulturportal for Sønderjylland-Schleswig » Projektblog » Detail » Interview med Harald Haugaard
Søg arrangement
Støttet af

Interview med Harald Haugaard

Musikschule Flensburg (7.1.2018) i forbindelse med Det Europæiske Kulturarvsår 2018 og Love Tree Ensemblets prøve

Hvilken betydning har ”Det Europæiske Kulturarvsår 2018” for dig og for Europa?

I en tid, hvor verden splitter sig op og fjerner sig fra hinanden i stedet for at mødes med hinanden synes jeg, det er vigtigt at gøre opmærksom på, at vi i Europa deler en fælles kulturarv. Ikke kun indenfor literatur og arkitektur, men også indenfor musik og navnligt indenfor den folkelige musik, som vi jo laver her i dag med sange, danse og musik. Vi har fundet ud af, at der er en del melodier der er fælles i hele Europa, den samme version på Sicilien og i Finland, i Irland som i Bosnien osv. osv. Det er enormt vigtigt at fortælle om det, at vi har meget til fælles i Europa, så det hele ikke bliver så sortsynet.

Vi kan ikke fortælle nok om, hvor meget vi har til fælles. Grænser – især også her i regionen har været flyttet mange gange. Men det handler i kulturarvsåret om langt mere end de geografiske landegrænser. Musiken er vandret omkring i Europa i mange, mange hundrede år. Musiken der kommer fra Alperne bliver til ”Bro, bro brille..” i vores region. Musiken har unmiddelbart meget mere til fælles end vi går rundt og tror.

Hvilke opgaver og forventninger har du som ambassadør for kulturarvsåret?

Min primære opgave som ambassadør for kulturarvsåret er at fortælle om den fælles europæiske kulturarv. Det gør jeg i forbindelse med de koncerter vi giver og den undervisning jeg har. Men noget som manifisterer sig meget konkret er jo det her ensemble, Love Tree Ensemblet, som består af elleve musiker fra mange forskellige steder i Europa, mange forskellige sprog, mange forskellige traditioner, religioner også. Vi mødes her på tværs af grænserne, på tværs af skellene og taler musik sammen.

Helt personligt håber jeg, at budskabet om vores fælles kultur bliver spredt så meget som muligt og når ud til så mange mennesker som muligt, for at skabe forståelse.

Hvordan har du og Helene valgt de musiker der er med i Love Tree Ensemblet?

For det første skulle det være cremen a la cremen. Etta Scollo fra Sicilien, Mattias Pérez fra Sverige. Vi skal have kvalitet, det er klart. Brian Finnigan, nok verdens bedste fløjtist i folkemusiken. Så var det også vigtigt, at gøre det demokratisk. En stor set ligevægt mellem kvinder og mænd. Også vigtigt er instrumentationen, altså besætningen – at der ikke sidder fem kontrabas eller ti sangere, men at det blev spredt ud. Så der har faktisk været mange parametre der har gjort det. Nogen af musikerne er mere traditionalister end andre er. Nogen er mere moderne pop, mainstream end andre er. Men stadigvæk har alle rødder i den traditionelle musik. Der er mange nuancer blandt de her musikere. Der er mange kvalifikationer. De kan mange ting.

Hvordan er det at arbejde sammen med musikerne fra hele Europa?

Det som slog mig allermest er, hvor meget de lytter til hinanden. Hvor meget den enkelte musiker trækker sig tilbage. Det står i skær kontrast til den verden vi lever i. Hvor jeg synes der er en overvægt af folk der booster ud med deres – det er kun dem der tæller. Og der må man sige, at der sidder nogen mennesker her, som sætter deres egne egoer, individuum til side, for at lære noget de ikke kender, for at lytte og spille med på de præmisser der er her. Og det rører mig dybt, at der er den slags kvaliteter og medmenneskelighed.

Hvordan tror du vil grænser i Europa udvikle sig i fremtiden?

Den tid jeg har arbejdet i grænselandet – nu har jeg været kunstnerisk leder for folkBALTICA festivalen i fem år – kan jeg da helt klart se, at der er nogen mennesker, der gør utrolig meget for at skabe forståelse på den ene og anden side af grænsen og det kan jeg kun bifalde. Det kan jeg ikke bifalde nok – det arbejde der foregår. Det kan man lære om i hele verdenen. Hvor dygtig man her i grænseregionen er til at forstå hinanden og til at respektere hinandens forskelligheder.

Hvorfor hedder ensemblet ”Love Tree”?

Kærlighedstræet er en gammel vise som findes i mange forskellige lande. Der er sange om lindetræer og kærlighed over hele Europa. Og derfor hedder det ”Love Tree Ensemble”.

 

folkBALTICA 2018

Berg und Meer / Bjerg og hav. Sharing Heritage: 21. - 29. april 2018

www.folkbaltica.de

Sharing Heritage 28. april kl. 20 (eneste offentlige koncert af Love Tree Ensemblet)

St. Marien Kirche, Marienkirchhof 7, 24937 Flensburg

Sharing Heritage – Love Tree Ensemble (Europa) under ledelse af Helene Blum & Harald Haugaard:

Helene Blum (DK) 
Harald Haugaard (DK) 
Julia Lacherstorfer (AT)
Etta Scollo (IT)
Nataša Mirković (BIH)
Sérgio Crisóstomo (PRT)
Brian Finnegan (IRL) 
Albin Paulus (AT/D)
Michał Zak (PL)
Mattias Pérez (S)
Tapani Varis (FIN) 

Læs også blog-indslaget på tysk: her

 

 

 

 

 

Stikord

Offentliggjort

07.01.2018

Kontakt

Kontaktformular

Links
captcha
Rechts