Kulturportal for Sønderjylland-Schleswig » Om Kulturfokus » Faginformation » Pressearbejde
Søg arrangement
Støttet af

Skriv pressemeddelelsen, så den bliver brugt

Avisredaktionerne i hele regionen modtager hver dag masser af mails med pressemeddelelser, så det kan være svært at få hul i gennem og spalteplads i aviserne.

Det bliver dog meget nemmere, hvis pressemeddelelsen er skrevet og bygget op, så den uden videre redigering kan gå lige i avisen. Læs her Kulturfokus guide til den gode pressemeddelelse

Heldigvis er spændende kulturarrangementer interessant for rigtig mange læsere, så her er du allerede et skridt foran.

Nedenunder finder tips til at skrive en god pressemeddelelse:

Før du går i gang:

Før du går i gang, bør du have styr på tre vigtige ting:

  • Hvad er dit budskab? Eller sagt på en anden måde: Hvad vil du gerne fortælle læserne?
  • Hvem er din målgruppe? Er der en bestemt gruppe mennesker du gerne vil have fat i?
  • Hvilke medier, skriver du til? Er det primært lokalaviserne, eller vil du også gerne længere ud med din historie?

Når du går i gang:
Det allermest vigtige, når du skriver til medierne, er at du begynder med det vigtigste først. Skriver du om en ny udstilling, skal du ikke begynde at opridse kunstnerens eller kunstsammenslutningens baggrund først. Gem det til sidst, hvis det er vigtigt.

Pressemeddelelsens opbygning

Overskriften (kaldet rubrik i fagsproget) er det værd at bruge lidt tid på. Den skal nemlig fange læseren. Populært sagt skal den være æggende, vækkende og dækkende.

Resumé: (kaldet underrubrik) Lav gerne et lille resumé, der på et par linjer fortæller det vigtigste i din historie. Mange aviser har denne opbygning i deres artikler.

Indledning: Som nævnt er det her, du skal servere din nyhed, og som minimum svare på disse spørgsmål:

  • Hvem
  • Hvad
  • Hvor
  • Hvornår

Efterfølgende kan du uddybe med:

  • Hvordan
  • Hvorfor

Som læser scanner man hurtigt en avisside og læser som regel først overskriften og eventuelle faktabokse. Derfor er det en god idé at lave en faktaboks med de vigtigste oplysninger stillet overskueligt op.

Husk afsnit med overskrifter

Inddel din tekst i flere afsnit og giv hvert enkelt afsnit en god overskrift (kaldet mellemrubrik). Det gør teksten mere overskuelig og nemmere at læse.

Skriv kort, præcist og forståeligt. Se mere under sprogafsnittet. En god pressemeddelelse bør kunne stå på ét A4-ark

Husk altid:

  • Navn og telefonnummer, hvor journalisten kan få flere oplysninger
  • Grundig korrektur. Det er et irritationsmoment med for mange fejl og giver et uprofessionelt indtryk. Bedst er det at få en anden til at læse teksten i gennem. Det er næsten umuligt at læse korrektur på det, du selv skriver.

Godt sprog - når du skriver

  • Brug enkle sætninger – og skift gerne mellem korte og lange sætninger. Det giver dynamik i teksten.
  • Undgå verbalsubstantiver (= ord, der ender på –else, ion, -ing, -ende. Brug i stedet handleord:

Handleord

Verbalsubstantiver

Planlægge

Planlægning

Opbygge

Opbygning

Forstå

Forståelse

Beskæftige

 Beskæftigelse

Iagttage

Iagttagelse

  • Forstærk gerne dit budskab: rige muligheder, meget spændende, uendelige muligheder, rigtig god stemning.
  • Aktive verber og klart subjekt. Det skaber sproglige billeder og større dynamik, mens passive verber gør teksten tung. Fx ’bestyrelsen beslutter’ frem for ’der besluttes’. Det giver også en klar afsender.
  • Brug gerne metaforer = sprogbilleder. Læs mere om sprogbilleder på Wikipedia.
  • Undgå indforståede fagudtryk – eller forklar dem, hvis de er nødvendige
  • Vær direkte i sproget: 

Skriv

I stedet for

Undersøge

Foretage en  undersøgelse

Bruge

Tage i anvendelse

Erfare

Gøre  erfaring med

Overveje

Tage under overvejelse

Sende med

Medsende

  • Undgå ”papirord” og skriv direkte og nutidigt :

Skriv

I stedet for

Om

Angående

Kan

Er i stand til

Ske

Finde sted

Hvordan

Hvorledes

Dette

Indeværende

Hvis

I tilfælde af, at

Også

Ligeledes

Kontakt

Kontaktformular

Links
captcha
Rechts